TDK'ya göre aforizma; bir düşünceyi, bir duyguyu, bir ilkeyi, kısa ve kesin bir biçimde anlatan, genellikle kim tarafından söylendiği bilinen özlü söz, özdeyiş anlamlarına gelmektedir.

Benim sözlüğümde ise; toplumun belli kesimine saçma gelen sözler sarf eden, deli lan bu sözünün layık görüldüğü, dünyaya başka gözden bakan nadide ruhlu insanların söylediği, kimi zaman melankolinin dibi, kimi zaman atarın kralı, kimi zaman okkalı bir tokat yerine geçen, dünya ve insan gerçeklerini anlatan, insanı kendine getiren, bazen de düşünce deryasına gark eden sözlere aforizma denir.

Üşenmedim sizin için bir de F.b ye sordum. Aforizma nedir sorusuna şöyle cevap verdi: ''Ruhun, varlığı sorgulayışı neticesinde elde ettiği varsayımların toplamıdır.''
 Pek bir afilli değil mi?

Aforizma yazmak herkesin harcı. Evet yanlış okumadınız. Herkesin harcı diyorum. Çünkü bizde bu işe atasözü deniyor. Bakın mesela benim en sevdiğim aforizmalardan biri şu: ''Koyunun olmadığı yerde keçiye Abdurrahman Çelebi derler.''  Çok şık bir aforizma. Ama tabi bunu bizim ninelerimiz, dedelerimiz, deyince ismi aforizma olmuyor.

Ülkemizde bir sürü aforizma yazarı bulmak mümkün. Bence tüm şairler aforizma yazarıdır. Ama bir Yıldız Tilbe olsun, yazar Bülent Akyürek olsun, hep Türk aformizistleridir.

( Not düşülsün sevgili TDK cım. Aformizist: Aforizmik cümleler kuran kişi... Bu kelimeyi de ben buldum :D)

Dünya geneline bakıldığında ise en meşhur aforizmaların sahibi tabiki Franz Kafka'dır. Onu meşhurluk yönünden Halil Cibran ve Friedrich Nietzsche takip eder.

Hepsinin ortak yönü tövbe Estağfirullah'lık sözler sarf etmeleridir. Okudukça tövbenin yerini 'deli mi ne' sorusu alır. Sonrasında derin düşüncelerle hak vermeler başlar ve sonunda 'ah ulan bir de imanlı olaydın ermiş gibi insan olurdun' demeler baş gösterir. En iyisi hiç okumamak. :D

Birkaç aforizma örneği:


''BİR GÜN GÖZLERİMİN TA İÇİNE BAK. ANLARSIN ÖLÜLER NİÇİN YAŞARMIŞ.''
                                           
                                                                            SEZAİ KARAKOÇ


“Hayatın adaletine duyduğum inancı nasıl kaybedebilirim ki! Ben biliyorum ki, kuş tüyünde uyuyanların düşleri toprak üstünde uyuyanlarınkinden daha güzel değil.”

                                                                                                         Halil Cibran











                                                      乇.乃